Verkopen van geld

Verkopen van geld

Jos-Peters

Jos Peters

Inkoopadviseur

Recentelijk werd ik aangesproken als inkoper van de oude stijl. Zo’n inkoper die enkel gericht is op de laagste prijs. Het adagio van de negentiger jaren vorige eeuw. Oud en ouderwets tegelijk. Met mijn 59 lentes en 35 jaren noeste inkoop werd ik plots als oud roest in de herfst gezet, het voorportaal van de witte dood.

Ouwe tijds

Er was eens Akzo Nobel (2009), oh ja en ene Lopez (jaren 90 vorige eeuw). Die vroegen de leveranciers om geld in de vorm van kortingen. Van Lopez kregen ze er in ieder geval wat risico voor terug, Akzo wilde het voor noppes.

De financieel-economische context was in beide sprookjes verschillend. Zat de groei er ten tijde van Lopez nog goed in, dat was wel wat anders toen Akzo aan de bedelstaf raakte. Gedurfde, controversiële acties destijds, er was direct de nodige reuring. Beide paradigma’s zijn stevig aan de kaak gesteld. En dat in tijden waarin het usance was om als inkoper kosten te reduceren.

Ik had er bewondering voor, dat durf ik rustig publiekelijk te maken. Nu nog trouwens.

"Wij inkopers, organiseren vandaag de dag alles wat we inkopen."

Nieuwe tijds

Bestellen hebben we als inkopers laten varen, daar gebruiken we computers met applicaties voor. Bij voorkeur laten we de catalogi door de leveranciers beheren, weg ermee. Oh, en alles in de cloud, transparant en direct overal voor iedereen beschikbaar. Wel zo handig.

Wij inkopers, organiseren vandaag de dag alles wat we inkopen. Goed geregeld, geborgd, verzekerd, ingedekt, en al wat meer, rapporteren wij ‘in control’ te zijn. Geen cent druppelt meer onverklaarbaar uit onze total cost life cycle klauwen. Risico’s managen wij met strategische hefbomen en geroutineerde bottlenecks. Nu is de tijd van het methodisch gecertificeerd handelen.

Ik heb er bewondering voor, daar durf ik gerust voor uit te komen. Ik ga voorwaarts.

Casino

Ik zit wat krap bij kas. Overkomt de beste. Ik dus aan de slag om ergens geld te halen. De staat is niet zo gul met het laten druppelen van geld op haar loten, beantwoordt niet aan mijn gretigheid. In het casino heb ik het gevoel meer invloed te hebben op het lot. Ik geef toe, het is en blijft gokken. En inderdaad, het is welhaast een wetmatigheid, het casino wint altijd. Dus is het misschien niet meer dan schijninvloed. Voelt toch beter, want ik ben lekker aan het organiseren aan de roulettetafel. Een hoop geregel en geklauw.

Jackpot

Het is me wat met dat geld. Producenten en verkopers hebben er ook last van; om het binnen te harken bedoel ik. Ze zijn er druk doende mee om ons als inkopers te verleiden. Of is het misleiden. Nee, niet wantrouwend worden, dat is old school. Keurige branche-instanties presenteren volcontinu de weg naar de jackpot met hun waardige statistieken. Zo weten wij inkopers tenminste hoeveel geld we hen moeten geven.

"Ik ben tevreden met mijn korting, hoe bespottelijk ook."

Portemonnee

Als inkoper heb ik een goed gevulde portemonnee. Mag ik van mijn baas beheren, dus houd ik hem stevig op zak. Soms kijk ik er in, ik weet precies hoeveel ik heb. Ik wil maximale waar voor mijn geld. Weggeven doe ik niet, ik probeer het goed te verkopen. Gelijk de verkoper zijn kraam vol met goed met graagte aan mij wil verkopen. Zijn portemonnee ligt pontificaal op tafel. Leeg, want het wisselgeld houdt hij stevig op zak. De geijkte waardemeter in de spotlight, voor geen geld wil hij mij de prijs onthouden.

Handel

Er komen er juist twee uit het café gelopen. Keurige heren. Ze komen recht op mij af. Kwalitatief goed, dat zie ik in een oogopslag. Dus ik trek mijn portemonnee. Beiden bieden ze mij spontaan een korting aan. Ik heb het niet gevraagd, dus de aarzel bekruipt mij.

Er loopt een voddenboer achter hen langs. Op zijn kar precies hetzelfde goed. Had hij opgekocht als overcompleet. Hij bood het mij aan, spotgoedkoop, direct een mooie prijs.

Ik ben tevreden met mijn korting, hoe bespottelijk ook.
Ik neem er straks een wijntje op, doe eens gek, ik neem er twee.

Ook interessant?

Kennis delen is kennis krijgenShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn