Prestatieinkoop

Laatst was mijn fiets gestolen. Erg vervelend uiteraard. De periode zonder fiets heeft gezorgd voor extra slijtage aan mijn schoenen. Na een paar weken werd het daarom dringend tijd om op jacht te gaan naar een nieuwe fiets. Ik heb rustig nagedacht over wat ik verwacht van een fiets (ik fiets voornamelijk binnen mijn woonplaats, maar incidenteel een lange tocht moet wel aangenaam blijven en mijn nieuwe fiets moet een goede kans hebben er nog te staan als ik ‘m een tijdje op het station heb gestald) en ben eens op pad gegaan.

Laatst was mijn fiets gestolen. Erg vervelend uiteraard. De periode zonder fiets heeft gezorgd voor extra slijtage aan mijn schoenen. Na een paar weken werd het daarom dringend tijd om op jacht te gaan naar een nieuwe fiets. Ik heb rustig nagedacht over wat ik verwacht van een fiets (ik fiets voornamelijk binnen mijn woonplaats, maar incidenteel een lange tocht moet wel aangenaam blijven en mijn nieuwe fiets moet een goede kans hebben er nog te staan als ik ‘m een tijdje op het station heb gestald) en ben eens op pad gegaan.

Bij de eerste fietshandelaar legde ik mijn wensen voor. Hij liep peinzend door zijn winkel, keek eens rond en zei toen: “met deze wensen wordt dat een tweedehandsje. In jouw maat (ik ben nogal lang) wordt dat lastig. Ik heb nu niets, kom over een paar weken nog eens terug”. Enigszins ontmoedigd, verliet ik de winkel. Na een korte wandeling kwam ik bij de tweede winkel. Ook hier werd in eerste instantie gezocht naar een tweedehands fiets. Ook hier was de maat een probleem. De eigenaar zei toen dat hij nog wel een idee had. Voor de prijs van een dure tweedehands had hij nog wel een nieuwe fiets staan. Daar zaten geen toeters of bellen op, maar voldeed perfect aan de eisen en wensen die ik stelde. Was dat misschien wat? Zo meedenken haalt mij vrijwel direct over de streep. Voor een leuk bedrag had ik weer een goede fiets.

Op de terugweg naar huis dacht ik: waarom doen we dit op het werk toch zo weinig? Al dat voorschrijven hoe er gewerkt moet worden en wat er opgeleverd moet worden. Dat moet toch beter kunnen! Niet geheel toevallig ben ik verdiept in een boek over prestatieinkoop (ook wel best value procurement). Bij prestatieinkoop wordt voor de oplossing van de vragen van een organisatie veel meer geleund op de expertise die haar leveranciers in kan brengen. Binnen prestatieinkoop verschuift de focus van technisch specificeren naar functioneel specificeren. En… deze denkwijze past perfect bij bovenbeschreven werkwijze.