Huiswerkgevecht

Mijn dochter vraagt me regelmatig of ik haar kan overhoren. Tijdens het oefenen probeer ik verschillende andere zaken te belichten waarvan ik denk dat ze ook belangrijk en leerzaam zijn. Maar zij wil alleen maar datgene wat op papier staat oefenen en niet meer. Herkenbaar voor de meeste ouders?

Mijn dochter vraagt me regelmatig of ik haar kan overhoren. Tijdens het oefenen probeer ik verschillende andere zaken te belichten waarvan ik denk dat ze ook belangrijk en leerzaam zijn. Maar zij wil alleen maar datgene wat op papier staat oefenen en niet meer. Herkenbaar voor de meeste ouders?

Hoe groot zijn de overeenkomsten in het bedrijfsleven bij de interne klanten van zoveel inkoopafdelingen? Veel collega’s hebben iets innovatiefs gezien bij een nieuwe leverancier en nemen goedbedoeld contact op met deze leverancier. Of inkoop even een bestelorder kan sturen zodat ze het nieuwe product overmorgen nog kunnen leveren?

Voordat een inkooporder geplaatst wordt gaat hier veel aan vooraf en vaak hebben onze collega’s daar geen weet van. De inkoopafdeling zorgt ervoor dat de leveranciers voldoen aan bepaalde administratieve, logistieke, juridische, systeemtechnische en kwaliteitseisen. Dit versoepelt het primaire proces. Dit alles doen we niet alleen, maar samen met de interne afdelingen en in goed overleg. En het liefst vooraf!

De interne klant en mijn tienerdochter hebben gemeen dat ze geen gezeur aan hun hoofd willen. Bij een tienerdochter los je dat op met een beetje geven en nemen, en vooral met humor. En bij een interne klant? Eigenlijk hetzelfde, én door het bieden van een heel goede service, zodat alles soepel verloopt.