Bedwelming

Zondagmiddag, lunch in een chic restaurant. Een zware lucht komt onze kant op drijven: aan de tafel een paar meter verderop is een nieuwe dame aangeschoven. Dit herhaalt zich vijf minuten later met nog een nieuwe dame en een enigszins andere lucht. ‘Outstinking everybody’ noemden wij dit fenomeen thuis.

Zondagmiddag, lunch in een chic restaurant. Een zware lucht komt onze kant op drijven: aan de tafel een paar meter verderop is een nieuwe dame aangeschoven. Dit herhaalt zich vijf minuten later met nog een nieuwe dame en een enigszins andere lucht. ‘Outstinking everybody’ noemden wij dit fenomeen thuis.

Figuurlijke bedwelming kom je nogal eens tegen in monopolistische leveranciersrelaties. Het zijn vaak jarenlang ingesleten patronen, waarbij de klant zich automatisch gedraagt als afnemer van een monopolist, ook zónder dat de leverancier dit door middel van ‘bedwelming’ in stand houdt. Als je als inkoopadviseur een dergelijke relatie wilt veranderen, kost het minstens zoveel energie om de klant in een andere mindset te krijgen, als de leverancier. En toch is het mogelijk, voornamelijk door het zoeken van gezamenlijke belangen, en deze vervolgens aan te wenden om de relatie ten gunste van de klant te veranderen.

In de ‘’Scala van Milaan” hebben ze een andere aanpak om overmatige bedwelming tegen te gaan: ze roepen de aanwezige dames op om in de pauze vooral NIET bij te spuiten. Omdat het zonder dat al erg genoeg is.