Give aways… W(a)K(e) up

Met het WK in Brazilië is de Oranjekoorts weer aangewakkerd. Een groot aantal bedrijven haakt hierop in met als doel om hun merk en verkoop een extra boost te geven, o.a. door het weggeven van speciale en bij voorkeur oranje give aways. Veel mensen kunnen zich waarschijnlijk nog de AH beesies en het Bavaria jurkje herinneren. Stuk voor stuk succesvolle acties, mede omdat zij op de juiste manier (inter)actief gemanaged worden. Voor dit jaar staan er al meer dan 130 activaties gepland rondom het WK.

Maar wat gaat hieraan vooraf?

Met het WK in Brazilië is de Oranjekoorts weer aangewakkerd. Een groot aantal bedrijven haakt hierop in met als doel om hun merk en verkoop een extra boost te geven, o.a. door het weggeven van speciale en bij voorkeur oranje give aways. Veel mensen kunnen zich waarschijnlijk nog de AH beesies en het Bavaria jurkje herinneren. Stuk voor stuk succesvolle acties, mede omdat zij op de juiste manier (inter)actief gemanaged worden. Voor dit jaar staan er al meer dan 130 activaties gepland rondom het WK.

Maar wat gaat hieraan vooraf?

Reclamebureaus

Bij grotere acties worden reclamebureaus gevraagd om mee te denken over give aways, maar ook leveranciers van give aways denken en ontwerpen grif mee. Er is onderscheid te maken tussen standaard give aways, die alleen voorzien worden van een logo en/of tekst van het bedrijf en zgn. tailor made give aways, die speciaal ontworpen en gemaakt worden voor een bedrijf.

Over het algemeen kan gezegd worden, dat de tailor made give aways vanwege hun uniciteit een hogere attentiewaarde hebben (denk bijv. aan het Roy Donders juichpak), maar ook een langere levertijd. Vanuit een concept worden meerdere leveranciers gevraagd om voorstellen te maken voor deze give aways. Als er gekozen is voor een leverancier, gaat deze een fabriek sourcen (vaak in het Verre Oosten). Dan worden er proefmodellen gemaakt. Nadat deze proefmodellen zijn goedgekeurd, de prijs en aantallen zijn bepaald en de grondstoffen zijn ingekocht, kan met de productie begonnen worden. Vervolgens worden de give aways verscheept (vanuit het Verre Oosten duurt dit minimaal 1 maand). Daarna gaan ze naar opslag- en/of distributiecentra. Dit proces duurt gemiddeld 6 maanden. Tel daarbij op, dat bedrijven steeds vroeger starten met het binden van ‘Oranje-fans’ en dan blijkt de doorlooptijd op te lopen tot 8 maanden.

Oranje-virus

Het belangrijkste is dus zorgvuldig plannen en daar wringt precies de (oranje) schoen. In de praktijk blijkt het voor bedrijven moeilijk om het Oranje-virus intern tijdig te verspreiden. Als er al op tijd begonnen wordt, dan is het alsnog een uitdaging om het budget, de juiste aantallen en de besluitvorming op tijd rond te krijgen. Dit kan o.a. tot gevolg hebben, dat een tailor made artikel niet meer mogelijk is en er alsnog een standaardartikel gekozen wordt en/of dat producenten (vaak in Verre Oosten) enorm onder druk gezet worden om de levertijd te halen. Dit laatste komt vaak niet ten goede van de arbeidsomstandigheden en kwaliteit en kan uiteindelijk slecht zijn voor het imago van het bedrijf.

Kortom het is een win-win situatie als tijdig begonnen wordt met dit soort acties. Ik ga dus na de WK al voorzichtig beginnen met het verspreiden van het EK-virus!