WK voetbal: hét moment voor een nieuwe tv!

Wie kent de wet van Say?

Wikipedia: “De Wet van Say is een economisch principe dat wordt toegeschreven aan de Franse zakenman, politicus en econoom Jean-Baptiste Say (1767-1832). De wet stelt dat er geen vraag kan zijn zonder aanbod omdat de totale vraag (koopkracht) en het totale aanbod (productie) per definitie gelijk moeten zijn. Een onjuiste, maar vaak genoemde samenvatting van de Wet van Say is dat “elk aanbod zijn eigen vraag schept”.

Wie kent de wet van Say?

Wikipedia: “De Wet van Say is een economisch principe dat wordt toegeschreven aan de Franse zakenman, politicus en econoom Jean-Baptiste Say (1767-1832). De wet stelt dat er geen vraag kan zijn zonder aanbod omdat de totale vraag (koopkracht) en het totale aanbod (productie) per definitie gelijk moeten zijn. Een onjuiste, maar vaak genoemde samenvatting van de Wet van Say is dat “elk aanbod zijn eigen vraag schept”.

Jammer van dit laatste, want naar mijn bescheiden mening voltrekt dit fenomeen zich iedere keer voor het plaatsvinden van een groot sportevenement als de Olympisch Spelen en het Europese kampioenschap en wereldkampioenschap voetbal. Het doorloopt bijna een natuurlijke cyclus als bijvoorbeeld de Reuzen Schildpad die blindelings hetzelfde eiland vindt om haar eitjes te leggen.

Ik zat een tijdje te dubben om een nieuwe flatscreen aan te schaffen. Niet dat m’n huidige televisie het niet meer doet hoor! Het is ook geen oudje met aan de achterkant zo’n toeter…

Nee ik heb ‘m pas 3 jaar!

Ik wil de meest moderne en geavanceerde tv met alle toeters en bellen. En ik ben niet de enige. Veel Nederlanders kopen een nieuwe tv. Niet omdat ze een nieuwe nodig hebben. Nee omdat ze weten dat de aanbieders met stunts komen en voor een prikkie een tweede of derde tv kunnen kopen. Wanneer je tv niet meer optimaal werkt , krijg je vaak de tip “wacht maar een paar maandjes dan is het WK en komen er weer interessante aanbiedingen”.

Veelgehoorde excuses om de beslissing voor de aanschaf van een nieuwe tv kracht bij te zetten zijn; de kleuren werden een beetje flets, de kast waarin de tv stond werd verkocht en dus moesten we maar een nieuwe kopen.

De nieuwste tv’s hebben in bijna alle gevallen ook diverse mogelijkheden om de consumenten over de streep te trekken.

Want die van mij heeft geen:

  1. 3D-technologie;
  2. Bluetooth;
  3. Ingebouwde Blu-ray speler;
  4. Bewegingssensor;
  5. Gebogen scherm;
  6. Ambilight;
  7. Stembediening;
  8. Touchscreen;
  9. Laag energieverbruik;
  10. Webcam;
  11. Chatfunctie: Skype;
  12. Social media: Facebook en Twitter;
  13. Beugelbevestiging.

Mijn huidige toestel is nog lang niet afgeschreven. Het voert te ver om het hier over economische levensduur te hebben. En afgaande op de berichten op internet is de geschatte technische levensduur van 15 of 20 jaar ook nog lang niet bereikt.

De noodzaak om een nieuwe beeldbuis aan te schaffen ontbreekt eigenlijk. Is deze behoefte ontsproten uit pure hebzucht? De drang om het nieuwste van het nieuwste te bezitten om de pure geneugten van een echte gadgetfreak te bevredigen? Kunnen we deze behoefte scharen onder de noemer van innovatie? Immers je kunt er bijvoorbeeld mee internetten omdat je je tv door zijn WiFi feature rechtstreeks met je router kunt verbinden. Dus bij een blessure behandeling kun je even Picture in Picture op internet checken hoeveel gele kaarten een bepaalde speler op zijn conto heeft staan. Misschien is het wel mijn pronkzucht? Hoe lekker is het om triomfantelijk aan je buren, vrienden , collega’s en kennissen te vertellen dat het betwiste doelpunt van Duitsland echt niet over de lijn was, want dat was in 3D wel heel duidelijk te zien. Trouwens we hoeven geen 3D bril meer op te zetten, want dat is zóóóóó 2013…!! Onze tv heeft een bril loze 3D functionaliteit.

Je huidige toestel verhuist vaak naar de slaapkamer om als 2e toestel te dienen, mocht vrouwlief liever Sex and the City zien. Of naar de slaapkamer van je zoon die zijn spelcomputer daar op aansluit…. Want hij speelde altijd op die tv met daarachter zo’n gigantische toeter . Nu kan hij bij zijn leeftijdsgenoten opscheppen dat hij een geweldige flat screen op z’n kamer heeft.

Op Marktplaats zie je vaak rond het WK de afgedankte (kleine)LCD tv’s en beeldbuis tv’s massaal in de aanbieding. Of hier vraag naar is, is maar de vraag…?